i morgon kl. 22.00 respektive 02.00 på natten. Sverige mot Schweiz i bronsmatchen och finalen spelas mellan Kanada och USA. Missa inte det. Finalen kan bli en klassiker.
Hälsar Chris
i morgon kl. 22.00 respektive 02.00 på natten. Sverige mot Schweiz i bronsmatchen och finalen spelas mellan Kanada och USA. Missa inte det. Finalen kan bli en klassiker.
Hälsar Chris
januari 6, 2010 kl. 03:36 |
VM bästa match go USA
januari 6, 2010 kl. 02:49 |
Aj, aj. Jag som håller på södertälje så är det aldrig bra att ha Lärking på Hemmaplan..
januari 6, 2010 kl. 02:08 |
hoppas att få se lite känslor!
januari 6, 2010 kl. 01:18 |
Ja så var det då klart för final igen! Förra året var jag laddad det är jag inte denna gång på samma sätt, men “tjuvtricksen” som ofta det lag gör mest och bäst kommer denna gång göras bra av båda lagen. Stor press på svensk domare.
Låt mig få göra några kommentarer i övrigt:
Lottningen av JVM gynnade inte Sverige även om vi fick både Tjeckien och Ryssland (båda klart underkända och underpresterande), Finland stod Markström emot. Men de skott som USA sköt i semin saknades i gruppspelet kanske detta kan förklara – inte hans miss vid 3-2 – men att det blev andra skott och annan trafik framför mål mot USA och som det hade blivit i finalen mot Kanda; än vad det blev mot dessa andra tre. Skott när han är skymd. (3-2 såg han nog). Men det är inte där vi förlorar. Drog Petson och Pääjärvi jämt jag tyckte inte de passade varken för eller till varann? Det var synd. Någon orsak fanns det nog att de inte kuggade i.
Det fantastiska offensiva spelet som Sveriges backar var begåvade med försvann mot USA men det berodde nog också på liten rink. Det kan nog förklara varför Krüger inte fick till det. Han åker i bågar i Djurgården och pp i elitserien har en bredd i anfallszonen på ett annat sätt än over there – där är djupet i zonen – det som är utmärkande.
Finalen i fjol och 08 hade vi inte mött transatlantiskt motstånd det gjorde vi nu mot USA och Sverige hade inte kunnat verkar det som förberett sig mot det.
Resan innan final glömde vi inte bort men USA var “europeiskt” kunde åka skridskor och kunde inte spelas bort som de (kanske kunnat) på en stor rink. Vad jag menar med detta är att Sverige tänkte det löser sig men då de var både snabba och tekniska så löste det sig inte.
När ska Sverige lära sig att vara med från början? Ett problem finns här – inte ett dilemma – men Sverige var favoriter i USAs ögon och kanske även i Kanadas – men då vi vunnit (alltid) har Sverige var underdogs. Slagit i underläge haft Öhlund defensiva backar och hämtat in och kommit i kapp och förbi i målväg just för att vi inte varit favoriter. Nu när vi var det – och Sverige själva var det – så hann verkligheten i kapp.
Favoritskapet som Sverige bar hanterades inte alls bra mot USA. Dock menar jag inte att de trodde att USA var en transportsträcka men något “lurt” var det i förberedelsen. Kanske en kvartsfinal hade fått i gång Sverige. Sen just 3-2 och 4-2 är individuella misstag. Det får vi aldrig se USA eller Kanada göra… Kanske nästa år och att Sverige vinner då. Tack!
januari 6, 2010 kl. 00:55 |
Grattis Sverige till en bra turnering med fantastisk hockey..
men som sas i sändningen …Varför skall Kanada vara värrldnation för var 3:e JVM – turnering ? låt dom aldrig vara världnation, så får dom köpa loss alla turneringar och fler nationer får mer pengar att spendera på hockeyutvecklande.
januari 6, 2010 kl. 00:34 |
Grattis Sverige till bronset!!
USA vinner finalen med med 5-3
januari 6, 2010 kl. 00:32 |
Grattis till ett brons! Helt OK, när lär vi oss transatlantisk instllning?
januari 6, 2010 kl. 00:24 |
Till två bra kommentatorer, Chris å Nicklas! Sverige är bra framåt, gör mål skapar chanser…bla bla! Nicklas, du vill ha dyra nya små rinkar…men, det killarna kan vinna på är ju att bli stressade och ställda inför ett tuffare tempo av bättre spelare, alltså elitseriespelare…och då kan det hända på våra rinkar, med den enda kostnaden att förbundet måste kunna lösgöra elitseriens frivilliga spelare till att delta…! Killarna har ju panik i försvaret om moståndaren har Canada eller USA på tröjan, för de killarna kör ju…men inte är de i allmänhet bättre än i Elitserien eller…?
januari 6, 2010 kl. 00:38 |
wikegård? på vilka meriter?
januari 6, 2010 kl. 00:19 |
GRATTIS!!!!!!!!!!
januari 6, 2010 kl. 00:17 |
Enligt IIHF ligger sverige på en 6:e plats i antalet registrerade spelare efter: Canada, USA, Checkien, Ryssland & Finland i Dec 2009.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ice_hockey#Number_of_registered_players_by_country
Tycker att vi och spelarna ska vara stolta över det dom presterat, bra mycke roligare att se J-VM än Senior VM.
Vet att det sved att missa i semi, men ett stort Grattis till bronset.
januari 6, 2010 kl. 00:12 |
Småkronorna är inte vana vid transatlantiskt spel, det är mindre rinkar, det går för fort, smäller för fort, de hinner inte med kanadicker å amerikaner….Härenstam undrar, Wikegård svarar å Mårts undrar…hur ska de kunna lära sig, måste vi krympa alla svenska rinkar i tvätten eller…? Vad sågs om denna relativt billiga lösning….håll småkronorna hemma i sverige inför ett vm ett tag…och låt dem möta bra elitseriespelare…inte ett ihopplock av spelare utan kanske ett gäng av de tre fyra bästa lagen, i samspelta femmor…låt dem stressa småkronorna i powerplaylägen, träna eget powerplay…träna tempot….! Det kan väl klubbarna ställa upp på, eller elitseriespelarna som tack…
januari 6, 2010 kl. 00:10 |
J18
Tycker det vore bra om ni kunde kommentera J18, om det möjligen finns några talanger där som vi kan få se mer av i framtiden. Vore roligt o höra om det nu i finalen kanske i “reklamen”.
januari 6, 2010 kl. 00:08 |
Chris, detta JVM skulle egentligen ha gått i Schweiz, men som drog sig ur.
http://www.tsn.ca/canadian_hockey/story/?id=240282&lid=sublink06&lpos=headlines_main
januari 6, 2010 kl. 00:08 |
Vikegård betygsätter sig själv som 5, för mig har du alltid varit en nolla
januari 6, 2010 kl. 00:21 |
Det krävs en för att känna igen en annan.
Tyckte inte så bra om honom innan han blev expertkommentator, men det är han kanon som, ändrat uppfattning totalt sedan dess.
januari 6, 2010 kl. 00:29
dryg och okunnig – stämmer nog bra på mig (?)
januari 6, 2010 kl. 00:37 |
wikegård är en grymt duktig analytiker. Han kan hockey, bara att inse. Sedan att han säger vad han tycker är en annan sak.
januari 5, 2010 kl. 23:57 |
Wikegård såga just Runblad igen. Enligt mig.. helt rätt. Han är oerhört duktig, men läser spelet så jävla fel.
januari 6, 2010 kl. 00:07 |
Kanske har han för höga krav på sig själv,så att det låser sig?
januari 6, 2010 kl. 00:10
Brynäs spelarna blir jag imponerad av ,bland dom bästa i laget.
januari 6, 2010 kl. 00:24 |
långt ifrån bäst i laget. Troligen kanske sämst.
januari 5, 2010 kl. 23:41 |
Alla är besvikna på att Sverige inte spelar finalmatch. Men i sosseland får man ju lära sig redan från barnsben att ingen får vara bäst, dvs att det är mest rättvist om alla (svenskar) förlorar. Därför känns en bronsmatch helt naturligt.
januari 5, 2010 kl. 23:46 |
Börja inte blanda in politik i detta ! Det har för phan inget med det att göra.Skärp dig ….
januari 5, 2010 kl. 23:48 |
Dra in politik i detta är så ruttet. Svensk ungdomshockey är troligen den bästa i världen. Dels för att dom får spela för att dom tycker det är roligt, samt att dom utvecklas åt rätt håll hela tiden. Så sluta blanda in politiken i en helt underbar folksport
januari 5, 2010 kl. 23:37 |
ingen som såg Schweizarnas höga klubba innan deras 4-9 mål?
januari 5, 2010 kl. 23:35 |
Usch va dåligt de e när dom sitter i stockholm å kommenterar
januari 5, 2010 kl. 23:36 |
själv tycker jag att Renberg är grymt bra.
januari 5, 2010 kl. 23:40
håller me dig om Renberg. men kommentatorer ska sitta på plats och kommentera.
januari 5, 2010 kl. 23:42 |
om wikegård och härenstam sitter framför skärm… så ja, det är fel. Om det är det du syftar på.
januari 5, 2010 kl. 23:44
Precis!!!!
januari 5, 2010 kl. 23:49
eller så har du dödat ljudet på tv:n och sitter på radiosporten
januari 5, 2010 kl. 23:54 |
Dom sitter på plats och kommenterar väl? Eller har jag missat något? *skratt* Dom har varit på plats varje match innan ju…..
januari 6, 2010 kl. 00:04
jo dom har varit på plats hela tiden, men kom hem idag på förmiddagen. Saknar ju Marie L´s intervjuer i korridorerna, och Chris å Wikegård fattas de lite känsla i tycker ja, synd för dom har gjort en super turnering fram till idag.
januari 5, 2010 kl. 23:25 |
Där rök Markströms chans att bli bäste målis..
januari 5, 2010 kl. 23:24 |
Lilla Robban!!! Har du mindervärdeskomlex eller??? Är inte detta en debatt blogg där alla ska få säga vad dom tycker elller e det bara en ma
nsgris som du??? SLUTA TRACKA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
januari 5, 2010 kl. 23:27 |
Nej varför skulle jag ha det? för att jag står för dom som har det svårast i hela turneringen? Dvs domarna. Säger inte att dom är proffs, detta är utveckling även för dom. Men att komma och säga att man ska kasta in protester hit och dit är fel. Att ta ställning mot tex Kanadas så kallade dominans är något jag förespråkar.
Ps. tryck på “svara” nästa gång så blir det lättare för oss alla att hänga med.Ds
januari 5, 2010 kl. 23:40
Men snälla Robban.!
Har man bara sett några matcher mellan Kanada mot övriga lag.
Spelar ingen roll vilket lag det är, så är det samma visa VARJE GÅNG!
Påstår du annat kan du inte sett en minut av nån match med Kanada.!?
Dom få ju fördelar som inget annat lag,
varför påstå annat, alla vet ju detta redan!!
“Är ju bara så det är” för att citera flera ledare o experter,
är ju bara att inse för oss i TV-soffan också, TYVÄRR
januari 5, 2010 kl. 23:45
jag citerar mig själv
“Varför spelas JVM i nordamerika x2? har canada och usa svaga trupper dessa årskullar? ”
Jag vet att dom har stora fördelar med allt. Det är så oavsett vilken division du spelar i.
Det har som sagt inget med domarna att göra, utan arrangörer och domarfubund.
januari 5, 2010 kl. 23:21 |
Måste hålla med föregående talare… Wikegård-Härenstam=UNDERBART!! 2 suveräna talare.. Niklas e suveränt kunnig o vågar verkligen tala ut, Chris e lite mer diplomatisk… men så e han ju oxå en sportjournalist anställd av SVT!!! Ha ha!! har lite kortare tyglar..
Summan av kardemumman dom 2 matchar perfekt!!
januari 5, 2010 kl. 23:20 |
En fråga till Wikegård.
Skall man spela med den offensiven just imot Canada och USA?
Varför inte ta upp hemmåt så att vi får kontra istället och mot de sämre
fortsätta trycka på.
januari 5, 2010 kl. 23:30 |
Enkelt svar, varken Kanada eller Usa är speciellt bra tränade i försvar. Det är inget dom prioriterar. Dom har senaste åren tex specialiserat sig på att få fram spelskickliga försvarare. Titta på svenska backar som varit spelskickliga i flera år, Under press så är dom inte så bra längre, men i offensiven är dom gudomliga. Som en 4:e forward.
januari 5, 2010 kl. 23:20 |
Ja om inte Kruger hade spelat i Djurgården hade han varit dömd av Vikegård..nu är han duktig 2-vägsspelare…jävla pajas
januari 5, 2010 kl. 23:19 |
Håller helt med Wike om att tredjefemman med silfer, rödin och lander presterat bäst genomgående. Det har spelat som en femma hela tiden till skillnad mot pääjörvi med flera endast kommer ned några soloraider.. håller inte, spelar omoget. Hockey är mer komplext än så. Besviken nå förbannat över att vi inte spelar final!!!!!
januari 5, 2010 kl. 23:13 |
Nu spelar vi ut motståndet då säger ni at vi inte har nått motstånd kan inte det bro å att vi så bra
januari 5, 2010 kl. 23:11 |
skaffa direkt update på bloggen. värdelöst att scrolla en hel sajt för att se dom senaste inläggen. FAIL BLOGG svt
januari 5, 2010 kl. 23:10 |
Vilket jävla BS!! Domarna var inte skyldiga till sveriges nederlag mot Usa??? Hur fan kan ni veta det??? Om Sverige fått straff o alla utvisningar USA skulle ha hur kan ni då veta hur det skulle gått?? Svenskarna är det Fegaste , snällaste, dummaste land jag vet, INGET annat land skulle accepterat sånt skit från domare o spelare….
Likadant var det ifjor.. Har ni ingen stolthet alls?? Ska alla länder bara få skita ner Er?? Helt otroligt! Hade jag varit spelare skulle jag ALDRIG spelat igen, utan att fått vissa garantier.. Detta hade aldrig ACCEPTERATS i ngn annan sport, fotboll t ex… No way!!!!
januari 5, 2010 kl. 23:16 |
Är du född igår? Har du spelat hockey? Har du någonsin pratat med en domare?
Det hjälper inte, skrik bäst fan du vill. Det får aldrig domarn att ändra sig oavsett sport. Du verkar så okunnig du kan bli i ämnet så gör oss en tjänst och var tyst.
januari 5, 2010 kl. 23:08 |
Ta in några grovjobbare nästa JVM så blir det bättre .Vart är tacklingarna?
januari 5, 2010 kl. 23:06 |
Chris säger : att dom gnällde på Peterson. Men snälla… Klart man kan gnälla på dom när dom inte klarar att leverera mot lagen som klassas som motstånd.
januari 5, 2010 kl. 23:06 |
Känns kanske som dom vill visa att dom kan spela hockey idag… eller vad säger ni???? :p
januari 5, 2010 kl. 23:05 |
Det har ju att göra med att det är så få som spelar hockey som barn pga hög kostnad sedan så har vi en senare utveckling bland våra spelare. Det beror ju på att har vi en för tidig utslagning, så missar vi många talanger som kommer senare. Se Zetterberg tex.
januari 5, 2010 kl. 23:04 |
hur skulle ett sånt här juniorlag klara sej i elitserien??
Skulle man kunna tänka sig ett rentjuniorlag i elitserien
januari 5, 2010 kl. 23:02 |
Varför spelas JVM i nordamerika x2? har canada och usa svaga trupper dessa årskullar?
Trött på dessa jävla canadensare, spelat mot dom flera gånger. Större myglare får man leta efter. Stora till växten små till sinnet. Dom få från canada som är playmakers är begåvade. Resten är thrash och platsar knappt i div 2 i sverige när dom är “utvecklade”.
januari 5, 2010 kl. 23:02 |
Liten rättelse bara till David Fjäll. Robin Lheners pappa heter Mikael och inte Thomas..
januari 5, 2010 kl. 23:01 |
Håller med några av kommentarerna här..
Varför klagas det inte från ledare/spelare i flera lag.????????
Har följt JVM ett tag nu och tycker det är en jä… fart o kul hockey.
Men varje gång, VARJE GÅNG, nåt lag möter USA/Kanada så blir det
inte en rättvis match. Finns inte en människa som kan övertyga mig
om att inte de två lagen för fördelar genom hela turneringen.
Lag får sitta och byta om i tillfälliga baracker, men det största är ju
hur domarna beter sig i matcher med USA/Kanada. Dom får knappt
en utvisning mot sig samtidigt som motståndarna får massor med
löjliga 2;or för EXAKT samma saker som DE TVÅ inte får!!??
Det var bara nåt exempel på “skiten” som pågår i JVM………………
När man sen hör ledare och spelare kommentera dessa saker blir man
ju mörkrädd.
“Nä, men såhär är det, vi vet ju det innan så det är bara acceptera”,
har jag hört sägas i flera intrevjuer.
Då säger jag såhär:
NEJ!! DETTA SKA INTE ACCEPTERAS, VARFÖR???????????????????
Ska USA/Kanada åka “räkmacka” fram till semi ellerfinal i varje JVM
så lägg ner hela turneringen eller flytta den från Nordamerika!!!!
Ta bara semin mellan USA-Sverige, patetisk domarinsats.
USA åker väl bara på två 2;or, och det för två “puck out” om jag inte
minns fel samt en 2:a vid ställningen 2-2 och friläge för Sverige.
Att det inte blir sraff där är ju SÅ SATANS FEL att domaren som står 2m
ifrån och inte “vågar” blåsa straff är ju helt makalöst DÅLIGT!!!!
Den svenska kille som kör in lite i jänkaren, kommer inte ihåg vem det var, Johansson kanske, får matchstraff!!??
Vem vill försöka lura mig att om det varit tvärtom att jänkaren fått matchstraff, om än en 2:a överhuvudtaget?????
Sen är ju det inte säkert Sverige vunnit för det..
Men att inte bara behöva kämpa mot jänkare & kanicker på isen men också mot domare, publik, funktionärer är ju SKANDAL..!!
Och det är ju inte en engångs företeelse heller, då hade jag inte reagerat
så starkt jag gör nu. Har ju inte följt JVM mer än de sista åren men detta har nog varit lika i alla år, om jag får gissa i alla fall.
MEN DET VÄRSTA ÄR ATT “ALLA” ACCEPTERAR DET..!!??
Jag fattar det inte, kalla mig dum/idiot eller vad som helst nu men jag accepterar det inte!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hur kul är det sitta uppe mitt i natten och se, nu tar jag Sve-USA som exempel, och få se den totalt urusla domarinsatsen. Eller urusel, det är ju bara så det är så det är väl bara acceptera.
Och det handlar inte bara om matcher med Sverige inblandat,
utan om ALLA matcher med USA/Kanada inblandat.
Och inte bara domarinsatserna utan allt runt om också..
Mest Kanada naturligtvis men det vet väl alla redan.
Man är så spänd och förväntansfull till jul & nyår varje år nu sedan JVM blivit så intressant att följa, men jag börjar inse nu att guld det tar vi nog aldrig.
TACK FÖR MIG,
HOPPAS DET KAN KOMMA IGÅNG EN DISKUSSION OM DETTA.!?
januari 5, 2010 kl. 23:00 |
tja kommer det finas någon falköpings bo i det svenska JVm lr?
januari 5, 2010 kl. 22:58 |
Ör Marcus Johansson avstängs även på bronsmatchen?
januari 5, 2010 kl. 22:22 |
Fasen vad Wikern är pedagogisk när han pratar. Man är ju van med att han har med “tempo” och “inlevelse” när han komenterar.
Komigen Musse..kör för faa-an!! =P
januari 5, 2010 kl. 22:14 |
Jaaaa, fan va skönt!
januari 5, 2010 kl. 22:13 |
kan ni intressera er för ett JVM i ishockey? Måste vara mindre intresse än ett gång-VM i Rumänien . . . .
Kom igen för helvete! Visa lite allmänbegåvning.
januari 5, 2010 kl. 22:16 |
Du sitter ju på den här bloggen, det skulle jag kalla intresse…haa!
januari 5, 2010 kl. 22:50 |
Avslöjad! Haha…
januari 5, 2010 kl. 22:08 |
Kom igen Sverige nu kör vi!
Bronset ska hit!!!
januari 5, 2010 kl. 20:35 |
Chris, du har sån skön inlevelse och härlig röst. Kan inte du kommentera all sport på alla kanaler alltid?
januari 5, 2010 kl. 20:10 |
Så sjukt härliga ni är, det är halva nöjet med er som kommentatorer
nu tar vi brons inatt och nästa år blir det tamejfan guld!
januari 5, 2010 kl. 18:37 |
WIKEGÅRD – du är grym! Älskar att höra dig kommentera, bidrar tom till att en tjej som jag – går upp mitt i natten för att kolla på hockey, man vet att du bjuder på lika mycket underhållning som själva hockeyn!!
Tack för det, ikväll blir det brons!
januari 5, 2010 kl. 20:04 |
Där är jag berädd att hålla med dig. Men jag tycker att både Niklas Wikegård & Chris Härenstam är de bästa komentatorerna. Dom kompleterar varan. Bra Team.
januari 5, 2010 kl. 23:40
Korrigerar mig & håller absolut med
januari 5, 2010 kl. 17:15 |
vem står i baljan i kväll?
januari 5, 2010 kl. 16:45 |
Ingen Marcus Johansson i finalen. Helt otroligt! För en sådan ‘tackling’?!!! Varför klagas det inte mer från svensk sida rent professionellt och sportsligt? Det heter alltid ‘det får vi leva med’ – och den inställningen är fel, anser jag. Varför ska vi inte klaga på domarna? Gör de ett skitjobb måste man väl ändå göra nåt åt det? De äldre generationerna har för mkt respekt för Kanada och USA, verkar nästan lite hjärntvättade i sin beundran. Utöva tryck nu inför nästa år. Klaga officiellt där klagas kan. Ledarna måste göra mer bakom kulisserna. Jag hoppas att KHL blir större och större och får mer makt så att NHL/Nordamerikansk hockey inte blir allenarådande.
januari 5, 2010 kl. 19:53 |
Du undrar varför det inte klagas? Det kan jag nog svara på. Det är för att vi svenskar är tamejfan dom STÖRSTA mesarna som finns i Världen. Visst gnäller vi. Men bara innom sverige. Sedan så står vi där när det väl gäller som jävla nickedockor & håller med. Men vadå? Så har det alltid varigt & så kommer det förbli. Upp & Nicka socker dricka!!!!
januari 5, 2010 kl. 16:13 |
I år blir vi trea nästa år blir det Guld!
januari 5, 2010 kl. 22:17 |
Det får vi hoppas.
Men då bör man se över domarna!!
januari 5, 2010 kl. 15:45 |
Ge en kram(eller hälsa haha) till alla i laget från mig och Sverige.
Tycker så synd om grabbarna som får utstå all denna skit i tidningar o.s.v.
januari 5, 2010 kl. 14:08 |
Vi som kommer heja fram Pelle Mårts grabbar till SVENSKT J-VM brons
januari 5, 2010 kl. 13:30 |
Ett brons ska vi väl i alla fall ha? Hoppas att vi får se en massa snygga uppvisningar av grabbarna ikväll!
januari 5, 2010 kl. 13:23 |
Tror det kommer sluta såhär ikväll.
Sverige – Schweiz 5-2
Kanada – Usa 3-4 efter en väldigt spännande förlängning
januari 5, 2010 kl. 13:22 |
Guld : Kanada
Silver : USA
Brons : Sverige
Tänker så klart se Sveriges match,men finalen hoppar jag nog över.
januari 5, 2010 kl. 23:17 |
usa kommer slå kanada. Om dom spelar sitt eget spel. Usa är bra mycket mer tekniska än kanada
januari 5, 2010 kl. 11:42 |
Svagt att såga Rundblad så i direktsändning.
januari 5, 2010 kl. 14:47 |
Tycker att det inte är fel att såga någon som gör en dålig match, varken i direktsändning eller i efterhand. Är man idrottare på elitnivå så skall man kunna ta det.
Problemet är alla tomtar som pratar om att de inte kan förlåta, eller skapar en Kalle-Anka-grupp på facebook och liknande.
Om man tar en JVM-förlust så personligt då har man problem.
Var faan är vi nu?
januari 5, 2010 kl. 11:34 |
Även om jag inte kan ge något specifikt exempel på det, så vet jag att Sverige vid ett antal tillfällen har fått domsluten med sig. Och det är så det är – ena gången har man flyt, nästa inte. Dessutom tycker jag det är lite småaktigt att gnälla över att vi inte är i final. Va’ fan – vi spelar faktiskt om bronset, och det gör varken ryssar, tjecker eller finnar – tre mycket starka hockeynationer! Alltså, JVM är långt ifrån ett fiasko. Men, men – mycket vill ha mer, mer vill ha mest och mest vill ha allt – framförallt om det är andra som ska leverera…
Och furir Wikegård – ja, du har stigit i graderna, om än marginellt:
Jag kan förstå folk som upplever det som tröttsamt att behöva lyssna på direktiv till spelare som absolut inte hör dig. Ditt kunnande är det nog inte många som ifrågasätter – dina analyser är ofta klockrena – , men ditt lokalsinne är det nog en del som börjar undra över. Du står alltså inte i spelarbåset – du sitter/står/hoppar/kastar dig på golvet, etc i kommentatorshytten, och det är – eller borde vara – något helt annat. Exalterade människor är (nästan) alltid underhållande, men man måste bibehålla sin professionalism, annars finns risken att folk – i det här fallet TV-tittarna – tappar fokus, och börjar koncentrera sig mer på vad du håller på med än på själva matchen.
Med vänliga hälsningar från en Besserwisser till en annan
Soldat Volym
januari 5, 2010 kl. 17:29 |
Sverige fått domslut med sig…. hm….vad menar du mer exakt? Domslut går i Kanadas/USA:s favör procentuellt sett mkt ofta, nästan jämt? Säger inte att Sverige aldrig får beslut med sig, men tittar man krasst på det så får transatlantiska lag merparten av besluten med sig. Och vi ska inte tala om hur det brukar vara för Rysslan/Sovjet i seniorsammanhang – domarna ger då transatlantiska lag så mkt fördelar att man inte vill titta på hockey längre.
januari 5, 2010 kl. 09:33 |
Klart är att jag hoppas på ett BRONS för Junior-Kronorna i kväll! Man får väl bara hoppas att de som håller i piporna på isen inte förstör denna matchen också, till någons favör. Vi får väl se kl 22.00 i kväll…… LYCKA TILL, önskar jag våra JUNIOR-KRONOR!
Sedan kommer vi till finalmatchen………. Kanada – GO ALL THE WAY!
januari 5, 2010 kl. 09:23 |
VISST HAR VÅRA JUINORKRONOR GJORT BRA IFRÅN SIG!!! Att våra Juinor-Kronor sedan har haft det svagt i backlinjen, det visste vi som sett övriga matcher från början. Att Junior-Kronorna är bra framåt, det har vi ju också sett. MEN;;; Att Wikegård kan förstöra den hockeyglädje man vill uppleva genom att man har ljudet på under matchen är också SANT, och att CHRIS är en härlig kommentator går inte att sticka under stolen med! TA IN EN EXPERTKOMMENTATOR SOM SNACKAR OM MATCHEN – HA INTE EN SOM WIKEGÅRD SOM SNACKAR EN MASSA SKRÄP! Det finns ju så många andra som skulle passa bättre i stolen än Wikegård!! Skärp er, SVT!
januari 5, 2010 kl. 03:01 |
Marcus Johansson är avstängd för sin “tackling”.. Perfekt avslutning på en skitmatch
januari 5, 2010 kl. 11:09 |
vad står det för regelboken? M.J :s tackling var klockren, i huvudet på motståndaren,,,, Checking to the head, 5+20min
januari 5, 2010 kl. 23:19
det är en tolkning. Domarn dömer det som tackling mot huvudet. Bara att acceptera. Själv som domare hade jag inte sett det som tackling mot huvudet. Men sedan såg jag det säkert ur en annan vinkel.
januari 5, 2010 kl. 01:42 |
“finalen spelas mellan Kanada och USA. Missa inte det. Finalen kan bli en klassiker” men där är vi inte då… :/
Hoppas på ett brons, även om det känns tungt nu så måste de göra sitt bästa! lovar att det kmr kännas tungt till en början för vissa för att det “bara” blev en brons-match men det e inte fy skam! bra minnen att berätta för barnbarnen ;P
januari 5, 2010 kl. 01:39 |
Hej Chris,
Visst hoppas vi att Rundblad spelar och sätter första pucken.
Visst Tedenby kan trolla dit en eller två.
Och Pääjärvi-Svensson får det att gå.
Men Adam Larsson är min favorit även fast han gick i stå.
I Semin,
men hockeyn är så j….a kul.
Hoppas du och Wikegård har det bäst der over
januari 5, 2010 kl. 01:34 |
Precis, tror inte bronsmatchen blir någon klassiker – svenskarna kör över la Suisse, men det skulle vara kul med ni kommentatorers finaltips innan. Och var inte diplomatiska nu, att “det kan bli jämnt” och så…
januari 4, 2010 kl. 23:20 |
Hej,
fortsätt att blogga !!
+ vi får inte vara allt för sura, vi har faktiskt 2 svenska domare i finalen
januari 4, 2010 kl. 23:16 |
Hej Chris.Kul att höra din röst som alltid låter så fri från förvillelse i dina tankar om sport prestationer mm.
.Klart,sunt och korrekt samt engagerat.
Att sedan ha den ngt nördiga lite “tokige” samt kloka taktikern och spel geniet Wikegård med dig gör det hela så mycket bättre.
Svårt att se ett bättre team just nu.
Tur att ni slipper andra reportrarsom annars bara stör pga av ngn form av ego irritation över edra talanger och erat oftast härliga engagemang.
Synd att ni missade att stoppa den mental fokuserings störande svarta bindeln.
Tror till och med kanske Runblad blev i eftertanke om livets flyktighet mm.Fel tema att ta upp i en match med unga ovana livsfilosofer mm.
Allt hänger ju på den MENTALA biten så denna del var helt onödig och klumpig och en sådan val av minnes persons lyckönskningar är mer som en olycks korps enligt mitt sett att se det.
Ifall man nu MÅSTE ha ett svart band VARFÖR INTE för Håkan Wickberg som faktiskt GJORT ngt för svensk Hockey och han gick ju hädan nyligen och som faktiskt människor uppskattade som människa.
Varför man gjorde detta löjliga val beror på ngn annan som är ledare och själv vill bli hyllad i framtiden i dylika liknande situation.Så fel allt nu blev pga av sentimentala ideer,drömmar och ego känslor mmm.
Så detsom skulle skapa en sk fin inramning blev orsaken till olyckskorpens tråkiga mörka påverkan.Mao man är inte i MÅL förrän man är helt i mål.99 % räcker inte.
Så trots per Mårts gjort allt så bra så gjorde han så fel i slutändan som tillät detta trams och felaktiga meditations energie objekt.
SÅ DEN SORG Per nu SJÄLV KÄNNER ÄR NGT HAN SJÄLV BÄDDAT FÖR OCH FÅR NU LIGGA I.
Hopppas ngn lär sig av vad sport handlar om och hur att handskas RÄTT MED DEN MENTALA BITEN OCH VET VILKA MENTALA BITAR ÄR PSYKOLIGISK samt ENERGIE MÄSSIGT KORREKT STIMULERANDE i RÄTT SITUATION.
Svarta banden betyder döden för laget och Så sant det blev.
För ÄRLIGT TALAT vem av dessa Jvm grabbar har ens hört hans namn nämnas och vad han stod för och vad han gjort Om han gjort ngt överhuvudtaget?
Och vem vet effekten att ära ngn och vilka välsignelser de högre makterna kommer att bibringa för VEM av denna respekt gest?
MAN HADE JU redan ett vinnande koncept med turen på sin sida ,
MEN så blev väl trycket för stort tyckte Per på sina axlar och försökte lägga detta tryck ppå ngn annan .
Hur dumt och hur fel.
HadePer stått där med all sin press och all sin oro hade killarna blivit inspirerade att spela skjortan av USA KILLARNA.
NU SATT HELA GÄNGET OCH SMÅ FUNDERADE VEM ÄR DEN SNUBBEN SOM PER VILL ATT VI SKALL HEDRA LIKSOM Per bad om energi därifrån eetc mmm
ISTÄLLET LITA PÅ SIN EGEN PERSON NÄRVARO VAR DEN RÄTTA.Han flydde pga av psykologisk rädsla och en slags feghet.
SÅ IGEN;VARFÖR ÄNDRA PÅ ETT VINNANDE LAG OCH TA in en helt obeprövad “lagmedlem”".
Fattar ingenting
Så bättre safe than sorry i dessa frågor som trots allt för dessa iskämpar är ngt mer eller mindre bara flummig insikt om själens varande och reinkarnerande mmm
Om man nu skulle ha ngn svart bindel skall det ju vara för en person som FAKTISK ÄR ihåg kommen för sin Vinnar skalle typ EN Börje Salming individ.
januari 5, 2010 kl. 11:15 |
Voi Vittu,,, Anna mun kaikki kestää,,, Det ovanstående är faktiskt århundatets överlägset bästa “bortförklarning” jag har sett,,,
januari 4, 2010 kl. 23:05 |
Det bästa under hela jvm var när mikrofonen hos Wikegård inte fungerade i början på matchen Canada-Schweiz. Det var en fröjd att njuta av matchen och slippa höra honom med sitt skitsnack prata sönder matchen. Tyvärr blev avbrottet alltför kort. Måste denna självgoda människa på licensbetalarnas bekostnad förstöra glädjen med att titta på hockey.
januari 5, 2010 kl. 11:01 |
Byt kanal eller kolla via webben,,,
januari 4, 2010 kl. 21:43 |
F A N!!!
januari 4, 2010 kl. 20:19 |
Vilket tema har ni på bloggen?
Den är nice..
Hälsa Wikegård att han är kung.
januari 4, 2010 kl. 20:15 |
Till alla TV-tittare titta på Eurosport2, där sänds matcherna också direkt och med ett kommentatorpar som inte är en dålig parodi på Björge “Lord Nelson, Lord Beaverbrook, Sir Winston Churchill, Sir Anthony Eden, Clement Attlee, Henry Cooper, Michael Atfield Lady Diana, vi har slått dem alle sammen, vi har slått dem alle sammen [we have beaten them all, we have beaten them all]. Maggie Thatcher, can you hear me? Maggie Thatcher [...] your boys took a hell of a beating! Your boys took a hell of a beating!” Lillelien.
januari 4, 2010 kl. 19:53 |
Domaren……
Synd att att många klagar på Svenska spelare, visst blev det misstag och slarv. Låt de göra det då, det bygger upp erfarenheter. Varför var det 2-2 inför sista perioden om Svenskarna inte spelade bra. Hur många utvisningar fick USA med sig innan period 3, inte lätt att få igång ett offensiv spel när man får spela i boxplay. Ingen vågar ställa sig på spelarnas sida och kritisera domaren, som tyvärr är en del i USA:s seger det tycker jag är jätte svagt.
Matchstraff för vaddå? Att en spelare ifrån USA inte tittar upp, en svensk kör på honom lite grann kanske och då är det tydligen 5 minuter PP förutom matchstraff. En svensk får ett hugg framför mål och ska ha en straff. Domaren vågar inte ta det steget. Tycker det är så sorgligt att man bara hör hur dåligt Svenskarna har presterat i matchen emot USA. Jag är så arg på den FEGA DOMAREN som dömde för USA:s FÖRDEL.
Nu måste någon i den Svenska hockeyförbundet våga kritisera matchbilden som troligtvist kostade segern för svenskarna. Granska tredje perioden och se vad som händer i inledningen… Matchstraff och senare misstänkt straff som inte svenskarna får med sig.
Tappar snart Hockey intresset på grund av att ingen vågar kräva mer av Domare på den här nivån, det ska bara klagas på Svenska Laget. Det går inte att få igång det offensiva spelet när man får spela i boxplay 4 gånger i rad.
Besviken Svensk.
januari 5, 2010 kl. 22:20 |
Jag kan bara instämma.
Ungdomarna spelar en underhållande hocky, man vill bara se mer. Det händer mycket, men ibland kan det vara lite väl bra.
//Stina
januari 6, 2010 kl. 02:24
Tack för ditt svar!
Men….
Synd att ingen vågade ta fajten mot domsluten för Sveriges räknimng, Renberg säg inte att det inte är lite domarens fel att Sverige inte fick en ärlig chans att få spela i finalmatchen.
Så fort en Svensk får en smäll/tackligen vad ni vill då ska han vara beredd att detta kan ske. Stackars USA.s spelare (D Amigo?) som få inte följande gäller. Han ska vara beredd på att bli tacklad, påkörd… Svensken fick Matchstraff. Avstängning. Men inget händer när det är tvärtom. Varför?
Säg inte att tveksama domslut kan få spelare att tänka på varför ingen straff, varför blev det matchstraff osv.
Brottaren Ara Abrahamian vågade ta fajten emot ett domslut som gjorde att han inte fick brottas i finalen men ni inom ishockey gör inget.
januari 4, 2010 kl. 19:17 |
Blir en bra kväll, trots allt. Stort tack, SVT!
januari 4, 2010 kl. 19:02 |
Om nu inte Canada tar sitt ANSVAR och går ut med en fet ursäkt för att domarna i flertalet matcher har varit helt kassa och skäms ögonen ur sig så SKA dom inte få arrangera ett VM till i landets historia. Alla snackar om att spelarna skall vara bra och drftas till höger och vänster men när skall man sätt minst lika hårda krav och hård press på domarna. Häng ut dom som inte pallar att döma under trycket.
januari 4, 2010 kl. 18:46 |
Vad är felet med DIF:arnas blogg? Går ju inte att komma in på den…
januari 4, 2010 kl. 18:40 |
..Åh Sverige-Kanada hade satt mumma……